Cykl programów telewizyjnych z udziałem rywalizujących ze sobą kucharzy amatorów oraz wielkie rybne święto podczas Dni i Nocy Szczytna to główne elementy kampanii promującej ryby słodkowodne, do której włączyło się miasto. Władze miejskie mają nadzieję, że w ten sposób ożywią kulinarną ofertę szczycieńskich lokali i zachęcą do tworzenia brakujących w Szczytnie smażalni ryb.

Apetyt na rybkę

POBUDZIĆ GASTRONOMIĘ

Wydawać by się mogło, że w regionie słynącym z jezior, dania rybne powinny stanowić naturalną podstawę oferty większości lokali gastronomicznych oraz swoisty wyróżnik miejscowej kuchni. Przykład Szczytna pokazuje jednak, że to tylko teoria. Zarówno mieszkańcy, jak i turyści nie mają wielkiego wyboru jeśli chodzi o potrawy z ryb, a w samym mieście ze świecą szukać smażalni serwujących tego typu specjały. Jest jednak szansa na to, by sytuacja się poprawiła. Miasto pozyskało niedawno w ramach funduszy sektorowych ponad 600 tys. złotych na promocję ryb słodkowodnych ze szczególnym uwzględnieniem produktów pochodzących z chowu i hodowli.

- Realizacja tego projektu ma swoje uzasadnienie, zwłaszcza u nas. Mam nadzieję, że pobudzi to miejscową gastronomię - mówi burmistrz Szczytna Danuta Górska. Podobne przedsięwzięcia realizowane były i są w innych miastach, takich jak Warszawa, Poznań, Kościerzyna czy Puck.

RYBY NA EKRANIE ...

Cała kampania pod hasłem „Ryby mają głos” obejmuje dwa etapy. Pierwszy przewiduje promocję w mediach. Na początek powstanie sześć 15-minutowych programów telewizyjnych w popularnej konwencji „gotowania na ekranie”. Udział w nich weźmie dziesięciu kucharzy amatorów, którzy w kolejnych odcinkach będą przygotowywać parami dania z ryb. Lista uczestników nie jest jeszcze zamknięta i choć przeważają na niej osoby spoza Szczytna, to jednak organizatorzy liczą, że wśród gotujących znajdzie się także mieszkaniec naszego miasta. Kulinarne poczynania kucharzy amatorów oceni profesjonalista. Z dziesiątki uczestników programu zostanie wyłoniona piątka finalistów, którzy zmierzą się podczas podsumowania kampanii.

... I NA DNIACH I NOCACH

Drugi etap projektu obejmuje wielki rybny festyn zaplanowany podczas Dni i Nocy Szczytna na niedzielę 20 lipca. W tym dniu na ul. Sienkiewicza staną dwa duże namioty, w których za darmo serwowane będą dania rybne.

- Zamówiliśmy 2 tony ryb, z których powstaną około 4 tysiące porcji - szacuje Rafał Wilczek naczelnik Wydziału Promocji i Projektów Europejskich UM.

Zainteresowane osoby będą też mogły zasięgnąć opinii dietetyka na temat wartości odżywczych serwowanych potraw. Finałowa gala kampanii odbędzie się na pl. Juranda. Jednym z jej głównych punktów będzie turniej gotowania na żywo z udziałem finalistów uczestniczących w programach telewizyjnych. Konkurs poprowdzi Rudi Schubert, który wystąpi także z recitalem. Oprócz niego zaprezentuje się też kabaret „Czyści jak łza”. Zmagania kucharzy publiczność zgromadzona na placu będzie mogła śledzić dzięki specjalnemu telebimowi. W ramach projektu powstanie wydawnictwo poradnikowe z płytami DVD w liczbie 5 tys. egzemplarzy zwierające nagrania programów telewizyjnych. Znajdą się w nim także przepisy na dania rybne.

O tym, czy kampania odniesie pożądany skutek i czy w mieście przybędzie lokali specjalizujących się w potrawach z ryb, będziemy mogli przekonać się być może za rok, podczas kolejnego sezonu turystycznego.

(łuk)/Fot. internet