Coraz częściej się zdarza, że klienci decydują się na zakupy za pośrednictwem Internetu. Na portalach aukcyjnych swoje oferty przedstawiają firmy handlowe i osoby fizyczne. W przypadku sklepów, reklamacji dokonujemy w oparciu o przepisy ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej, bądź w oparciu o udzieloną gwarancję.

Sprawa się komplikuje, gdy podjęliśmy decyzję o zakupie od osoby fizycznej, czyli zwykłego Kowalskiego lub Nowaka.Wtedy reklamacjami rządzą przepisy kodeksu cywilnego i w oparciu o nie możemy żądać swych uprawnień w ramach rękojmi. Decydując się na zakup od osoby fizycznej, klienci winni pamiętać, że nie chronią ich przepisy ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej. Nie mają prawa do zwrotu towaru zakupionego przez Internet w trybie, jaki przewidziany jest dla zakupów w sklepach internetowych, nie pomoże im rzecznik konsumentów i inne organizacje konsumenckie. Swoich praw mogą dochodzić tylko przed sądem powszechnym.

Czego możemy żądać w przypadku wykrycia wady? Przede wszystkim obniżki ceny. Możemy też odstąpić od umowy, ale to uprawnienie nie przysługuje nam, jeśli sprzedawca niezwłocznie wymieni wadliwą rzecz albo usunie wady. Wymiana lub naprawa nie mogą jednak być dokonywane wiele razy - gdy kupujący nie jest z nich zadowolony, może odstąpić od umowy. Gdy rezultat starań sprzedawcy nas nie zadowala, a wady towaru są istotne, wtedy możliwe staje się odstąpienie od umowy. Jeżeli sprzedający wymieni towar, musi zwrócić kupującemu wydatki, jakie ten poniósł, np. koszty transportu. Podobnie jest przy odstąpieniu od umowy albo obniżeniu ceny - wtedy także można żądać zwrotu kosztów zawarcia umowy, przewozu i przechowania. Żeby nie stracić uprawnień z tytułu rękojmi za wady fizyczne, trzeba zawiadomić o nich sprzedawcę w ciągu miesiąca od wykrycia. Gdy badanie rzeczy jest normalnie przyjęte (np. przy otrzymaniu przesyłki pocztą), to miesięczny termin liczy się od czasu, w którym kupujący mógł wadę wykryć. Termin na zgłoszenie wady będzie dotrzymany, jeśli konsument wyśle w tym czasie sprzedawcy list polecony z zawiadomieniem o wykrytej wadzie. Gdy natomiast sprzedawca ją zataił, to nie ma ograniczenia miesięcznego w jej zgłaszaniu. Inny ważny termin to upływ roku od wydania rzeczy kupującemu, niestety po tym czasie wygasają uprawnienia z tytułu rękojmi za wady fizyczne. W przypadku zakupu zestawu przedmiotów, uprawnienie kupującego do odstąpienia od umowy ogranicza się tylko do rzeczy wadliwych, a nie całej transakcji. Nie można więc odstąpić od całości umowy i żądać zwrotu pieniędzy za wszystkie sztuki zakupionego zestawu.

Agata Gołaszewska-Horak