Wakacje kojarzą nam się z przyjemnością, wypoczynkiem, zwiedzaniem. Polacy coraz częściej korzystają z usług biur podróży i wypoczywają w kraju oraz za granicą. W związku z tym czytelnicy winni wiedzieć, jakie obowiązki spoczywają na organizatorze wypoczynku, a także jakie prawa i obowiązki ma klient biura podróży.

Przede wszystkim wszelkie broszury, katalogi i foldery powinny zawierać zrozumiałą i nie wprowadzającą w błąd informację, w szczególności o cenie usługi turystycznej, miejscu pobytu lub planowanej trasie zwiedzania, rodzaju, klasie, kategorii lub charakterystyce środka transportu, położeniu i kategorii obiektu zakwaterowania, ilości i rodzaju posiłków, ewentualnym programie zwiedzania oraz o obowiązujących przepisach wizowych, paszportowych i sanitarnych danego kraju. Jeszcze przed zawarciem umowy, organizator turystyki ma obowiązek poinformować konsumenta o wymaganiach zdrowotnych dotyczących udziału w imprezie turystycznej, przepisach paszportowych i wizowych, możliwości zawarcia umowy ubezpieczenia od kosztów rezygnacji z udziału w imprezie turystycznej, o zakresie ubezpieczenia od następstw nieszczęśliwych wypadków itp. W umowie winny znaleźć się dane organizatora turystyki, numer zezwolenia oraz dane osoby, która w imieniu organizatora podpisała umowę. Ponadto precyzyjnie powinna być określona trasa wycieczki bądź miejsca pobytu, czas trwania, program imprezy turystycznej, cena oraz okoliczności, które mogą spowodować jej podwyższenie. Umowa musi zawierać informacje o sposobie zapłaty, ubezpieczeniu, sposobie składania reklamacji oraz terminie powiadomienia o odwołaniu imprezy z powodu braku zgłoszeń. Co ważne - organizator ma obowiązek niezwłocznie powiadomić konsumenta, jeżeli przed rozpoczęciem realizacji usługi turystycznej zmuszony jest, z przyczyn od siebie niezależnych, do zmiany istotnych warunków umowy z klientem. W takiej sytuacji konsument może przyjąć proponowaną zmianę umowy lub odstąpić od niej ze zwrotem wszystkich wniesionych świadczeń i bez obowiązku zapłaty kary umownej. Jeżeli klient zerwie umowę z przyczyn leżących po jego stronie, np. wypadki losowe, choroba, to musi się liczyć z koniecznością zapłacenia kary. Warto więc przy podpisaniu umowy wykupić ubezpieczenie od kosztów rezygnacji z udziału w imprezie turystycznej.

Musimy wiedzieć, że umowa powinna w sposób wyraźny precyzować okoliczności podwyższenia ceny. W sytuacji wzrostu kosztów transportu, opłat urzędowych, podatków i innych opłat niezależnych od organizatora oraz wzrostu kursu walut, możemy spodziewać się jej zmiany. Jednakże bez względu na okoliczności, 20 dni przed datą wyjazdu, cena ustalona w umowie nie może być zmieniona.

Klienci biur podróży powinni wszelkie nieprawidłowości zgłaszać niezwłocznie do rezydenta lub przewodnika. Jeżeli problem nie zostanie usunięty, to na miejscu zdarzenia rozsądnie jest zadbać o wystarczającą ilość dowodów, aby następnie ubiegać się o odszkodowanie. Należy zbierać rachunki, nagrywać kamerą, robić zdjęcia, a po powrocie złożyć reklamację u organizatora wypoczynku, który powinien ustosunkować się do niej w terminie 30 dni od zakończenia imprezy.

Agata Gołaszewska - Horak